سایت جـامع آستـان وصـال شامل بـخش های شعر , روایت تـاریخی , آمـوزش مداحی , کتـاب , شعـر و مقـتل , آمـوزش قرآن شهید و شهادت , نرم افزارهای مذهبی , رسانه صوتی و تصویری , احادیث , منویـات بزرگان...

مدح و شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام

شاعر : بردیا محمدی
نوع شعر : مدح و مرثیه
وزن شعر : مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع
قالب شعر : مربع ترکیب

بـا گــریـه، بـا آه دمــادم مـی‌نـویـسـنـد            در ذیل مُصحف، شرحِ ماتم می‌نویسند
انـدوه را با جـوهـر غـم مـی‌نـویـسـنـد            این روضه را مثـل مُحَـرَّم می‌نـویسند


کوچه به کوچه مـجـلس ماتـم گرفـتـند
کَرّوبیان با روضه خوان‌ها دم گرفـتند

آیـات قـرآن حـضرت موسی‌بن جعـفر            تسبیحِ ایـمان حضرت موسی‌بن جعفر
آوای باران حـضرت موسی‌بن جعـفر            دردی و درمان حضرت موسی‌بن جعفر

لب تـشنۀ عـشق تـوأم بـاران عـطا کن
از دردمـنـدان تـوأم درمـان عـطـا کن

چـشـم مـرا تــر کـن زمــان ربّـنــاهــا            لـطـفاً نـگـاهـم کـنـم مـیـان این گـداهـا
پیچیده در هفت آسـمان‌ها این صداها:            یا “فاطمه معصومه”ها و یا “رضا” ها

خـورشـید و مـاه آسـمـانِ مُـلک ایران
فـرزنـدهـایت صـاحـبـان مُـلـک ایران

موسی طور غـم عصایت را شکـستند            با زجـر تو قـلب رضایت را شکـستند
نامـردهـا دست دعـایت را شـکـسـتـند            در کنج زندان ها صدایت را شکـسـتند

چـیزی برای تو به جـز مـاتـم نـمـانده
نـای مــنـاجـاتـی بـرایـت هـم نــمـانـده

سـجـاده‌اش را خـیـسِ اشک ربـنا کرد            درد تــمــام درد مــنــدان را دوا کــرد
در حـق دشمن نـیـمۀ شب‌ها دعـا کرد            امّـا بـه دسـت تـازیـانـه روزه وا کـرد

آه از غـروب درد و قـلب پست دشمن
افطارها غم خورده‌ای از دست دشمن

شیعه هنوز از غُـصه‌ات تشویش دارد            داغ تو را در سینه بیش از پیش دارد
سِـنـدی کـافـر بـد زبـانـش نـیـش دارد            روی لبـش دشـنام قـوم و خویش دارد

با ذکـر مـادر درد پـهـلـو می‌کـشـیـدی
داغ حـسن را کـنج زندان می‌چـشیدی

در این قـفـس بال و پری دیـدم؟ ندیدم            جز روضه چـیز دیگـری دیدم؟ ندیـدم
زیـر عـبـایـت پـیـکـری دیـدم؟ نـدیـدم            جـز استـخـوان لاغــری دیـدم؟ نـدیـدم

داغ تو ما را کـشـت ای فرزند زهـرا
عَجِّل وفـاتی خـوانـده‌ای مانـنـد زهـرا

با جوهـر خـون نامـه‌ات توقـیع گردید            انـدوه تو در روضـه‌ها تـوزیع گـردید
آیـه به آیـه سـوره‌ات تـقـطـیـع گـردیـد            در اوج غربت پـیکـرت تشـیـیع گردید

با این همه، تو بی‌کفن ماندی؟ نماندی
آقا! بـدون پـیـرهـن مـانـدی؟ نـمـانـدی

اصلاً تنت آمـاج تـیغ و نـیـزه‌هـا شد؟!            از پشت سر رأس تو از پیکر جدا شد؟!
اینگونه دور خیمه‌هایت شر به پا شد؟!            نامـوس تـو راهـیِ شـامـات بـلا شـد؟
!

پس هیچ دردی مثل درد کـربلا نیست
پس هیچ داغی داغ شاه سر جدا نیست

نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن مطالب تغییر داده شد زیرا بر اساس روایت شیخ صدوق؛ شیخ مفید و دیگران ( کمال الدین ج ۱ ص ۳۷؛ شیخ صدوق عیون اخبار الرضا ج ۱ ص ۹۱؛ ارشاد شیخ مفید ج ۲ ص ۳۰۲، الغیبه شیخ طوسی ص ۳۱، عمدة الطالب ص ۱۸۵، بحارالانوار ج ۴۸ ص ۲۳۴، منتهی الامال ص ۱۵۳۹)   سندی ملعون علیرغم غل و زنجیر کردن حضرت به گونه ای عمل کرده و زهر به امام خورانیده بود که همه فکر کنند امام به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند و حتی برای این کار افرادی را حاضر می کرد و با مشاهدۀ بدن حضرت که آثار جراحتی بر آن نبود شهادت می دادند که موسی بن جعفر علیه السلام به مرگ طبیعی از دنیا رفته است؛ البته عبارت ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ در صلوات خاصه حضرت « مصباح الزائر صفحه ۳۸۲ » آمده که به معنی ساق کبود شده با حلقه های آهن است نه اینکه پای حضرت شکسته باشد؛ در فرهنگ لغت کلمه « الْمَرْضُوضِ » به معنی « کبود شده » است و کلمه « شکسته شده » عبارت « اَلمَکسُور» می باشد؛ لذا علمایی همچون آیت الله الهی قمشه ای در ترجمه این بخش از مفاتیح عبارت « ساق مجروح شده » را بکار برده اند؛ البته بواسطه این حلقه های زنجیر و ... حضرت مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفتند؛  جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.



نامـردهـا دست دعـایت را شـکـسـتـند            زیر لگـدها سـاق پـایت را شـکـسـتـند


بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایت معتبر تغییر داده شد زیرا همانطور که شیخ صدوق و دیگر علما در صفحات ۹۳ جلد ۱ عیون اخبار الرضا و ۳۸ جلد ۵ کمال الدین و ۲۲۷ جلد ۴۸ بحار الانوار نقل کرده اند امام را بر تابوتی قرار داده و بر دوش ۴ شرطه قرار دادند و....، جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه فرمائید؛



آیـه به آیـه سـوره‌ات تـقـطـیـع گـردیـد            بر تخـتِ‌پـاره پـیکـرت تشـیـیع گـردید



در بند زیر شأن اهل بیت بطور شایسته رعایت نشده است و بهتر بود بجای این ابیات سوالی گفته می شد شکر خدا تن شما اماج تیغ و نیزه ها نشد و .... لذا توصیه می شود ابیات زیر در مجالس خوانده نشود.



اصلاً تنت آمـاج تـیغ و نـیـزه‌هـا شد؟!            از پشت سر رأس تو از پیکر جدا شد؟!

اینگونه دور خیمه‌هایت شر به پا شد؟!            نامـوس تـو راهـیِ شـامـات بـلا شـد؟
!



پس هیچ دردی مثل درد کـربلا نیست

پس هیچ داغی داغ شاه سر جدا نیست